CABARAN SAYA : SUSAHNYA NAK SHAKE 2X SEKARANG

salam semua

Have you had your shake today ?

selamat berhujung minggu kawan - kawan semua , ya kenapalah susah sekarang ini nak shake 2x sehari ? banyak cabarannya bila saya sendiri rasakan saya sudah merasa sedikit selesa . Selesa dengan apa ? selesa dengan berat saya sekarang . Sedangkan saya sedar , masih banyak lagi berat yang perlu saya turunkan .

Kalau macam ini , bagaimana nak turunkan berat lagi beberapa kg ?

Ya , saya akui , masa mula-mula saya nak turunkan berat badan 94 kg dahulu sangatlah mudah , mungkin masa tu keinginan saya untuk turun berat sangat tinggi dan berkobar - kobar ;) ajakan kawan - kawan , suami dan keluarga untuk makan saya tolak dengan mudah .. ya ! dengan tegas saya katakan saya on diet ! ... 

Sekarang ini kenapa payah benar hendak menempis dugaan dan godaan sekeliling , mudah betul tergoda ! shake pun sekarang nie hanya waktu breakfast sahaja .Bila di pejabat saya pergi makan dengan kawan-kawan , kalau dirumah pula sebab saya memasak , lagilah semua masakan saya itu menyucuk-nyucuk ke hidung ..Konon bila dah shake pagi , tengahari saya makan , malam nak shake kembali .. tapi aahhaha kantoi pulak , kerana ajakan suami yang nak dinner bersama saya . Hurmm 

Saya pula bila tiba hujung minggu memang shake saya banyak fail ! .. mana tidaknya hari minggu sahajalah saya memasak untuk family saya , bila saya jadi tukang masak , kadang-kadang tu breakfast pun boleh tewas , tak shake , bila tak shake pagi , saya cuba untuk shake tengahari , tapi gagal juga .. sbb saya masak masakan yang enak-enak untuk keluarga . Dah kata hujung minggu kan .. semua idea masakan akan keluar . Jadi untuk mengelakkan saya terus menipu diri saya , saya shake malam . Nasib baik tiada cabaran malam , sebab family saya memang tidak akan makan malam , kami semua makan waktu petang sahaja . So ok lah kan .

Kadang - kadang anak - anak dan suami saya tegur , " hai ibu tidak shake ke ? " ... " ibu x payah shake lah hari ini , ibu masak semua sedap-sedap " ahahha kadang-kadang , suami dan anak-anak suka mengusik saya . Jadi saya selalu mengambil pendekatan untuk tidak shake bila tiba hujung minggu . 

Hakikatnya sekarang ini , mungkin saya sudah merasa selamat , berada didalam confert zone "kawasan selamat" .. yelah selama ini saya dah berjaya turun 24kg .. dari 94 ke 72kg .. saya merasakan tidak mengapalah saya makan lebih sikit , mengelat sikit . Memang kadang - kadang usaha kita ada masanya turun dan naik . Mungkin saya perlukan extra effort seperti bersenam , kembali kepada usaha saya untuk turunkan lagi berat badan dengan shake 2x sehari .

Saya memang kena motivate diri sekarang , abaikan godaan - godaan itu semua . Jangan terlalu merasa selesa , sekarang juga saya selalu timbang seminggu sekali , untuk mengigatkan saya supaya berat badan tidak tersasar jauh dari keinginan saya . Saya akui saya kadang-kadang mudah terpengaruh dengan kata - kata orang sekeliling " alaa x payah lah diet dan minum shake lagi , dah kurus dah sekarang ini ... kurus sangat x cantik pula " haa hakikatnya saya sebenarnya bukan sekadar nak kurus sahaja tetapi bila minum shake herbalife ini , saya nak sihat dan bertenaga !

Rasanya semua orang ada cabaran masing - masing , bagaimana anda menanggani cabaran itu sangat penting . Anda kena kuat hadapi pelbagai godaan itu . Sekarang ini kena balik kepada tujuan asal kita untuk turun berat badan . Kenapa nak turun berat badan ? Untuk apa kita minum Herbalife shake ? , begitu juga dengan saya , saya akan dapatkan juga berat ideal saya , capai berat ideal dengan BMI paras normal supaya badan terus sihat . Ha bila dah capai berat ideal bolehlah maintain sahaja .

Semoga allah sentiasa memberikan nikmat kesihatan untuk diri saya .  

"Tiada apa yang mampu mengembirakan anda melainkan apabila bacaan jarum penimbang itu berubah dari kedudukan asal dan menghampiri ke angka berat yang diingini. Ini pasti akan membuatkan diri anda lebih bersemangat untuk meneruskan program diet." - kevin zahari



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...